lördag 23 januari 2010

Sapporo

Sent i torsdags kväll bestämde vi oss för att ta en trip till Sapporo. Via Otaru gick tåget till storstaden, det dieseldrivna tåget rullade genom den snötyngda japanska landsbygden. När vi passarade Otaru gick rälsen alldeles nere vid havet. Ett stenkast från tåget såg jag små men fina vågor rulla in mot stranden och ett stycke längre bort låg surfare på line-up bland de blågröna vågtopparna. Kontrasten mellan det vita på höger sida om tåget mot havet och surfarna var slående. Surfsuget blev omåttligt stort på några korta sekunder efter att jag sett några fina set rulla in mot land. Jag förbannar mig själv att jag inte slet upp kameran ur ryggsäcken varken på väg dit eller hem för det var riktigt vackert.

Framme i Sapporo insåg vi snabbt att vi var i Japan på riktigt, få människor på tågcentralen liknade oss själva och allting var skinande rent och modernt. Här ute i Niseko är det otroligt många aussies som besöker orten och även jobbar här. Fastighetsmarknaden domineras av australiensare och det byggs många lyxiga resorts i takt med att ryktet om skidorten sprids. Den bild av Japan jag hade som fläckfritt, modernt och perfekt naggas lite i kanten här ute i jordbrukslandskapet. Här finns övergivna gårdar, hus som är lagade som lapptäcken och järnvägsstationer längs med linjen mot Sapporo ser luggslitna ut...och det är charmigt på ett genuint sätt, sen ska man inte tro att det inte är ett välorganiserat samhälle - det är ett faktum!

Efter lite hjälp från en otroligt snäll sapporo-bo (hon följde med oss 2 kvarter för att visa rätt väg) hittade vi fram till vårt supermysiga lilla hostel som vi hittade på nätet. Kul att prata med japaner som är bra på engelska så man kan få svar på en massa grejer om japan som man funderar över ibland. Äntligen fick jag också efter ca två långa veckors sträckbänk käka sushi, till min besvikelse har jag lyckats resa till Japan med två människor som inte äter sushi... Jag hittade ett klockrent ställe där det rullade förbi färsk sushi på ett band rakt framför en, sweet!
Innan vi gick ut i natten satt vi och drack några öl och snackade med personal och några gäster från japan och sydkorea, trevligt trevligt! I Japan finns det restauranger som har en deal där man kan äta och dricka så mycket man orkar på 120 minuter och jag tror inte vi ska behöva skämmas för att inte ha hållit den svenska öldrickar-fanan på topp under de två timmarna, det blev mer flytande än fast föda även om det dukades fram en hel del sushi och annat gött. Efter det så försvann vi ut i Sapporos nattliv...

Bilder från Sapporo...

1 kommentar:

Sara BE sa...

Hej Tomas!
Kul att se vad du har för dig i Japan!
Ska spana in din blogg i fortsättningen. :)
Kram från Sara (BE)